Águas de março

Show na boite Flag, Rio de Janeiro, agosto 1972

É pau, é pedra, é o fim do caminho
É um resto de toco, é um pouco sozinho
É um caco de vidro, é a vida, é o sol
É a noite, é a morte, é um laço, é o anzol
É peroba do campo, é o nó da madeira
Caingá, candeia, é o Matita Pereira

É madeira de vento, tombo da ribanceira
É o mistério profundo, é o queira ou não queira
É o vento ventando, é o fim da ladeira
É a viga, é o vão, festa da cumeeira
É a chuva chovendo, é conversa ribeira
Das águas de março, é o fim da canseira
É o pé, é o chão, é a marcha estradeira
Passarinho na mão, pedra de atiradeira

É uma ave no céu, é uma ave no chão
É um regato, é uma fonte, é um pedaço de pão
É o fundo do poço, é o fim do caminho
No rosto o desgosto, é um pouco sozinho

É um estrepe, é um prego, é uma conta, é um conto
É uma ponta, é um ponto, é um pingo pingando
É um peixe, é um gesto, é uma prata brilhando
É a luz da manhã, é o tijolo chegando
É a lenha, é o dia, é o fim da picada
É a garrafa de cana, o estilhaço na estrada
É o projeto da casa, é o corpo na cama
É o carro enguiçado, é a lama, é a lama

É um passo, é uma ponte, é um sapo, é uma rã
É um resto de mato, na luz da manhã
São as águas de março fechando o verão
É a promessa de vida no teu coração

É uma cobra, é um pau, é João, é José
É um espinho na mão, é um corte no pé
É um passo, é uma ponte, é um sapo, é uma rã
É um belo horizonte, é uma febre terçã
São as águas de março fechando o verão
É a promessa de vida no teu coração


© Editora Brasileira de Autores Unidos Ltda. (EBRAU)..


NOTAS:
    Músico e compositor profundamente ligado a suas raízes, nem por isso Antônio Carlos Brasileiro de Almeida Jobim deixou de fazer uma obra universal, que empolgasse o mundo inteiro. Águas de março é um trabalho cujas origens são inconfundivelmente folclóricas, ligadas ao Brasil - um "samba-maracatu".
    Curiosamente, lembra uma composição congênere dos irmãos Valença, intitulada Pisa baiana. Gravada por Carlos Galhardo na década de 30, também começava com "é pau, é pedra..."
Na gravação de Águas de março aqui apresentada, feita em Los Angeles, Califórnia, nos estúdios da MGM, Elis e Tom conseguiram acentuar a célula rítmica que serve de base à condução melódica.
[Nova História da Música Popular Brasileira - Tom Jobim , fascicolo + disco, Abril Cultural, seconda edizione, 1978]


Para saber mais leia
.
It's stick, it's stone
It's the end of the road
It's a rest of stump
It's a little alone

It's a shard of glass
It is life, it's the sun
It is night, it is death
It's the snare, it's the fishhook

It's peroba of the field
It’s the knot in the wood
Lamp caingá tree
It's the matita-pereira tree

It's wind-resistant wood
Falls of the ravine
It's the profound mystery
It's the you wish or you don’t

It's the wind blowing
It's the end of the slope
It's the beam, it's the span
The new roof party

It's the rain raining
It’s riverbank talk
Of the waters of March
It's the end of the struggle

It's the foot, it's the ground
It's the walk on the road
Small bird in the hand
A slingshot stone

It’s a bird in the sky
It’s a bird on the ground
It's a creek, it's a fountain
It's a piece of bread

It's the bottom of the well
It's the end of the way
In the face the annoyance
It's a little lonely

It's a thorn, it's a nail
It's a point, it’s a dot
It's a drop dripping
It's an tally, it’s a tale

It's a fish, it’s a gesture
It's silver shining
It's the morning’s light
It's the brick arriving

It's the firewood, it's the day
It's the end of the trail
It's the bottle of liquor
Splinter in the road

It’s the house’s design
It's the body in bed
It's the broken down car
It's the mud, it's the mud

It's a footstep, it's a bridge
It's a toad, it's a frog
It's a rest of brush
In the morning’s light

They are the waters of March
Closing the summer
It's the promise of life
In your heart

It's a snake, it’s a stick
It's John, it's Joseph
It's a thorn in the hand
It's the cut on the foot

They are the waters of March
Closing the summer
It's the promise of life
In your heart

It's stick, it's stone
It's the end of the road
It's a rest of stump
It's a little alone

It's a footstep, a bridge
It's a toad, it's a frog
It's a beautiful horizon
It’s a tertian fever

They are the waters of March
Closing the summer
It's the promise of life
In your heart


Jobim himself re-wrote these lyrics for the English version. It's a whole new poem:

A stick, a stone,
It's the end of the road,
It's the rest of a stump,
It's a little alone

It's a sliver of glass,
It is life, it's the sun,
It is night, it is death,
It's a trap, it's a gun

The oak when it blooms,
A fox in the brush,
A knot in the wood,
The song of a thrush

The wood of the wind,
A cliff, a fall,
A scratch, a lump,
It is nothing at all

It's the wind blowing free,
It's the end of the slope,
It's a beam, it's a void,
It's a hunch, it's a hope

And the river bank talks
of the waters of March,
It's the end of the strain,
The joy in your heart

The foot, the ground,
The flesh and the bone,
The beat of the road,
A slingshot's stone

A fish, a flash,
A silvery glow,
A fight, a bet,
The range of a bow

The bed of the well,
The end of the line,
The dismay in the face,
It's a loss, it's a find

A spear, a spike,
A point, a nail,
A drip, a drop,
The end of the tale

A truckload of bricks
in the soft morning light,
The shot of a gun
in the dead of the night

A mile, a must,
A thrust, a bump,
It's a girl, it's a rhyme,
It's a cold, it's the mumps

The plan of the house,
The body in bed,
And the car that got stuck,
It's the mud, it's the mud

Afloat, adrift,
A flight, a wing,
A hawk, a quail,
The promise of spring

And the riverbank talks
of the waters of March,
It's the promise of life
It's the joy in your heart

A stick, a stone,
It's the end of the road
It's the rest of a stump,
It's a little alone

A snake, a stick,
It is John, it is Joe,
It's a thorn in your hand
and a cut in your toe

A point, a grain,
A bee, a bite,
A blink, a buzzard,
A sudden stroke of night

A pin, a needle,
A sting, a pain,
A snail, a riddle,
A wasp, a stain

A pass in the mountains,
A horse and a mule,
In the distance the shelves
rode three shadows of blue

And the riverbank talks
of the waters of March,
It's the promise of life
in your heart, in your heart

A stick, a stone,
The end of the road,
The rest of a stump,
A lonesome road

A sliver of glass,
A life, the sun,
A knife, a death,
The end of the run

And the riverbank talks
of the waters of March,
It's the end of all strain,
It's the joy in your heart.
.

© 1973 Corcovado Music Corp. BMI
È mah è forse è quando tu voli
rimbalzo dell'eco
è stare da soli
è conchiglia di vetro,
è la luna e il falò
è il sonno e la morte
è credere o no
margherita di campo
è la riva lontana
è la riva lontana
è, ahi!
è la fata Morgana
è folata di vento
onda dell'altalena
un mistero profondo
una piccola pena
tramontana dai monti
domenica sera
è il contro è il pro
è voglia di primavera
è la pioggia che scende
è vigilia di fiera
è l'acqua di marzo
che c'era o non c'era
è si è no è il mondo com'era
è Madamadorè
burrasca passeggera
è una rondine al nord
la cicogna e la gru,
un torrente una fonte
una briciola in più
è il fondo del pozzo
è la nave che parte
un viso col broncio
perché stava in disparte
è spero è credo
è una conta è un racconto
una goccia che stilla
un incanto un incontro
è l'ombra di un gesto,
è qualcosa che brilla
il mattino che è qui
la sveglia che trilla
è la legna sul fuoco,
il pane, la biada,
la caraffa di vino
il viavai della strada
è un progetto di casa
è lo scialle di lana,
un incanto cantato
è un'andana è un'altana
è la pioggia di marzo,
è quello che è
la speranza di vita che porti con te
è la pioggia di marzo,
è quello che è
la speranza di vita che porti con te

è mah è forse è quando tu voli
rimbalzo dell'eco
è stare da soli
è conchiglia di vetro,
è la luna e il falò
è il sonno e la morte
è credere no
è la pioggia di marzo,
è quello che è
la speranza di vita che porti con te
è la pioggia di marzo,
è quello che è
la speranza di vita che porti con te


© Editora Brasileira de Autores Unidos Ltda. (EBRAU)..


Nota:
    Músico e compositor profundamente ligado a suas raízes, nem por isso Antônio Carlos Brasileiro de Almeida Jobim deixou de fazer uma obra universal, que empolgasse o mundo inteiro. Águas de março é um trabalho cujas origens são inconfundivelmente folclóricas, ligadas ao Brasil - um "samba-maracatu".
    Curiosamente, lembra uma composição congênere dos irmãos Valença, intitulada Pisa baiana. Gravada por Carlos Galhardo na década de 30, também começava com "é pau, é pedra..."
Na gravação de Águas de março aqui apresentada, feita em Los Angeles, Califórnia, nos estúdios da MGM, Elis e Tom conseguiram acentuar a célula rítmica que serve de base à condução melódica.
[Nova História da Música Popular Brasileira - Tom Jobim , fascicolo + disco, Abril Cultural, seconda edizione, 1978]


Per saperne di più troverete degli approfondimenti nei link qui sotto:

100 CANÇÕES ESSENCIAIS DA MÚSICA POPULAR BRASILEIRA dalla rivista BRAVO! nel suo numero speciale dedicato, appunto, alle 100 canzoni essenziali della MPB, pubblicato nel maggio 2008,

sulle "incomprensioni" tra Tom Jobim e Elis Regina BATALHA DE EGOOS

sulle polemiche suscitate dalla composizione A MAIOR CANÇÃO OU PLÁGIO? .